onsdag, mars 21, 2007

Allt möjligt

Idag är svärfar här och sätter in dörr till sovrummet. Jag bakar en sockerkaka till fikat och så måste jag duscha och sätta mig med hemtenta, forskningsplan och annat som ska lämnas in under pågående kurs. Nu har vi haft vår sista lektion för terminen. Resten av tiden ska ägnas åt inlämningar och uppsats. Gulp. Stor frihet och stort ansvar...

Annars är jag dåligt uppdaterad på miljöfrågorna. Har slarvat och ska skämmas men har med glädje noterat att man i dagspressen uppmärksammat ökat intresse för ekologiska varor. Hoppas det sprids även till vår lilla affär...
Med anledning av detta så måste jag åter tipsa om bloggen "Handla ekologiskt i Varberg!" som listar alla ekologiska produkter och var man hittar dem. Även om sajten gäller Varberg så får övriga Sverige bra tips på vilket sortiment som finns hos olika butikskedjor.

Och appropå ingenting så har jag snart avslutat boken "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard som tar upp vårt överdrivna behov av trygghet och kontroll som gör oss räddare och gör att vi drabbas av kollektiv panikångest. Det är mycket intressant läsning och berör vårt samhälles olika instanser som skola och vård. Även om jag kan tycka att några av hans slutsatser är väl så ovetenskapligt dragna så är kontentan mycket tänkvärd. Jag kan tänka mig att om man jobbar inom skola och omsorg så finns många intressanta saker att fundera över när man läst boken.

Solen skiner och jag är fortfarande oduschad så nu måste jag kila.
Tjipp.

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

I en av lokaltidningarna här var det en artikel om gårdsfrsäljning och var man kan köpa råvaror direkt från bonden. Det fanns en gård här i närheten som säljer kött!