söndag, oktober 23, 2005

Söndagsmys

Idag en skön hemma dag. Vi har hunnit ge varandra 1 timmars sovmorgon var. .. men barnen sov nästan till 8 så bara det var ju underbart. Fatta viken skillnad det är mellan att stiga upp 7 och 8.... minns ni hur det var före barnen....då man kunde dra sig till 10... 11 eller 12.... det känns som svunna tider det.

Min sambo och älsta dottern åkte iväg på dagen så jag och lilltjejen var hemma själva och mina föräldrar kom förbi och åt en god lunch här bestående av en sallad med kronärtskockor, haloumi och seranoskinka bla.... och så hembakt bröd. Lät det inte lite lyxigt så säg..... sen har jag suttit och tomstirrat in i anteckningarna inför tentan. Det går trögt detta med pluggeriet just nu. Ämnet är väldigt intressant "socialpsykologi" men jag är lixom inte taggad att läsa...bådar inte gott om jag ska bli "skoltrött" redan.

Annar såg jag en intressant sida igår som hette www.flicka.org och när jag klickade runt där kände jag att jag nog hört talas om någon slags debatt om denna kampanj i somras, men eftersom vårt lilla samhälle saknar tunnelbanor så har den gått mig spårlöst (!) förbi...sas... men kika på länken och på den retusherade bilden. Mycket intressant. Jag säger bara GU Va skönt att nån funderar och vill göra nått åt den helt vansinniga exploateringen av kvinnan i media som är idag. Jag skrev om det tidigare i min blogg och jag fortsätter att förundras. Vi läser dessutom om sånt i skolan just nu så det är dubbelt intressant för mig och så kanske för att jag funderar över min egen totalt sjuka utseendefixering. Hallå ba 36 år bá va.....
Det finns också en serie på MTV nu som heter " I want a famous face" där man får följa unga människor i USA (!) som vill plastikoperera sig för att likna en kändis. Detta visas på MTV.... jag antar att det är menat i avskräckande syfte men fungerar det så verkligen eftersom man under 30 minuter faktiskt får se en blodig smärtsam process som i verkligheten tar flera månader....med ett resultat som är positivt.... även om de som genomgått operationerna oftast på slutet av programmet säger att de inte blivit så mycket lyckligare med sina nya bröst osv...jag är lite rädd att de som ser programmet med lite svagt självförtroende och kanske lite små bröst (som exempel) ändå börjar fundera mera kring sina bröst och vad en operation kan göra...
Jag kan bara hoppas att den nya generationen unga inte är lika lättlurade som man själv varit och att de inte går på allt det som media försöker lura på oss. Jag har själv inte plastikopererat mig och skulle aldrig göra det om jag inte råkade ut för en olycka eller liknande men jag har ju alltid slukat medias bild av hur man ska se ut och vara utan att reflektera och låtit denna idealbild förstöra mitt självöförtroende helt i onödan.
Det finns såååå mycket att skriva om i ämnet men nu ska jag sluta för denna gång och ta en kopp kaffe och softa eftersom barnen sover och tvsoffan är ledig.
Gokväll på er/M

Inga kommentarer: