måndag, januari 01, 2007

Merry new year

Hoppas ni mår bra så här första dagen in på det nya året.

Jag måste få berätta om den fantastiska nyårs supé vi blev bjudna på igår hos J och L.
När vi kom fick vi Bellini som välkomstdrink och snittar till det. Så var det förrätt i form av en kräftcoctail med vitt vin. Sen rätt nummer 2 som var blåmusslor kokta i vin som serverade med fräst bacon och tomat och Champange till. Rätt nr 3 bestod av en slags strut av filodeg fylld med gravad lax med svartrot och dill, detta intogs med en kall Op och ölet "Old Gold". Rätt nr 4 var carpaccio på oxfilé med ett mustigt rött vin till och rätt nr 5 var färsk tagliatelle med parmalindade pilgrimsmusslor och tomatsås- och ett rött vin. Rätt 6 var en lammytterfilé med kantarellsås och en mandelpotatiskaka och till det drack vi vitt vin. Rätt nr 7 (ja det är sant) var en hallonsorbe som serverades i form av en svan gjord av maräng. (!)
Efter tolvslaget var det kaffe och avec.

Visst lät det fantastiskt!
Värdparet måste ha planerat och fixat för denna middag hur länge som helst. Dessutom hade de tre separata rätter till barnen också! Vi åt alltså i nästan 7 timmar med några avbrott för barnens mat och lite raketer. Det var verkligen ett trevligt firande för det blev mycket prat och svammel eftersom vi satt så länge. Det enda problemet för mig var att alla dessa drycker tillslut gjorde mig ganska onykter. Man kanske ska ha mindre glas när man ska dricka så många sorter...eller så kanske det är upp till mig att inte tacka ja till ALLT som bjuds :-)

Idén till denna meny har värdparet fått efter att ha ätit på "Restaurangen" i Stockholm där man äter många små rätter med rätt slags dryck till. Låter som värt ett besök...

Annars är det väl dags för en summering av det gångna året och några tankar om det nya:
Jag avlägger inga nyårslöften för jag vet hur oduktig jag är på att hålla dem. Men däremot tänker jag citera ett julbrev från en släkting som skrev ganska kloka ord om detta med nyårslöften:

"I vårt avlånga land lovas det säkert att tonvis av fläsk ska bantas bort och att massvis med gamla släktingar ska få besök oftare, för att inte tala om alla dessa mil som ska promeneras, jobbas eller springas etc..
Vad är det för slags nyårslöften vi ger? Är det det dåliga samvetets lista? Har du hört någon som lovar att göra någonting hon eller han tycker om? Vi unnar oss inga favörer; man kan i löftena skönja siluetten av Luther. Vi letar upp sådant, som vi uppfattar som brister i vår karaktär och lovar att omedelbart rätta till dem. Låt oss vara lite mer skonsamma mot oss själva i årets löfteslista. Sök reda på sådant hos dig själv som du är nöjd med och gläds åt. Leta efter Dina möjligheter. Lycka till."

Ja så med dessa ord från Gunnar i minnet så lovar jag att fortsätta vara så snygg och stilig som hittils och inte gå ner nämvärt i vikt och inte börja motionera mer eftersom jag hatar det. Jag ska istället lova mig själv att göra det som jag tycker om och inte bry mig om vad andra kan tänkas tycka eller hur snygga smala och unga alla andra ser ut.

Och så året som gått:
Årets resa: Thailand två gånger på ett år är väl bra jobbat?
Årets bygge: Utbyggnad av huset så Julia får varsitt rum och vi får en till toa.
Årets bröllop: Vi var bara på ett iår, vårt eget.
Årets upptäckt: Att fett och proteiner är det bästa för hälsan. En helt ny värld har öppnats för mig.
Årets trädgårdsprojekt: Hyfsad tomat och gurkskörd, goda jordgubbar. Några nya rabatter och mina fina humlestörar.
Årets biobesök: Endast tre och det blev Narnia, Lilla kycklingen och Loranga Dartanjang och Mazarin. Annars har vi sett mkt bra filmer på Dvd.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

VILKEN MENY!!! Jag svimmar! Och det var dom två som fixade allt eller... Man kan ju få prestationsångest för mindre :-) Jag skalade potatis på vår nyårsfest så det var många som fixade i köket. Apropå nyårslöften så läste jag en bra grej hos Emma (http://www.ritkontoret.com/emma/babbel/), att hon hellre lägger till än drar bort!
Sedan hade du en kul formulering i din lista... att Julia får varsitt rum. Fniss.
Ha en bra dag!

Maria sa...

Man kan tro att de lider av personlighetsstörning... Julia alltså ;-D