torsdag, februari 01, 2007

Mer om utsläppsrätter

Idag kommer nya larm om klimatfärändringar och att Grönlandsisen smälter fortare än forskarna trott. Jag ger mig inte om utsläppsrätten ;-)
Man läsa på bla Aftonbladet att när vi flög till Thailand så producerade vi 2,36 ton koldioxid på den resan. Så om jag skulle köpa utsläppsrätt för det som jag orsakat i utsläpp så skulle det bli 2,36 * 350 kr. Och den rätt som jag köper innebär att någon annan måste spara samma andel ton. Tillgången på utsläppsrätter minskar då på marknaden och priset går upp och företagen måste då köpa eller investera i bra teknik för att minska sina utsläpp. Så vad väntar du på? Kom och köp!

Ps. Köpte en halv utsläppsrätt alldeles nyss... och så gick jag med i Gröna studenter på samma gång. Det sa tji-tjing på mitt VISA-kort.

11 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Har du hittat nån lista där man enkelt kan räkna hur mycket koldioxid olika "aktiviteter" släpper ut?

Sen förstår jag ändå inte... vem håller koll på vem som sparar den där tonen koldioxid?

Anonym sa...

Alla företag har blivit tilldelade en kvot utsläppsrätter som dom tillåts skicka ut. Sparar dom in på utsläppen så kan dom sälja överskottet. Problemet har varit att man först och främst gratis delade ut utsläppsrätter till företag och dessutom alldeles för många. Dock började det med att de var oroliga att de hade fått för få och köpte på sig, och priset gick upp. Nu har det blivit ett överskott på marknaden och priserna har rasat ned til 3-4 euros per styck. M a o det var ett överskott av rätter och dessutom så tjänade alla företag på detta eftersom de kunde sälja ngt de fått gratis.

Förhoppningsvis så har dom lärt sig av läxan och jag hoppas de auktionerar ut ett klart färre antal denna gång. Sverige blev tilldelade mycket mindre än väntat vilket sätter press, men som sagt... de borde ha marknadspris från början. Först då kan det riktigt fungera.

Maria sa...

Intressant Lunken. Du kan det där bättre än mig.
Linda- måste kolla och surfa runt mer när jag får tid för det lät ju intressant det där.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag är så imponerad av dig att du engagerar dig så. Har du haft det här miljöintresset hela tiden eller har det kommit nu på senare år?

Maria sa...

Nej det kom nu när jag INSÅG... och så blev jag inspirerad av en kompis från förr (S) som sa så kloka saker.

Maria sa...

Jag kom till insikt kan man säga.

Kerstin sa...

Heja Maria :) Kör hårt.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Fia sa...

Ja jag blir också imponerad av ditt engagemang. MEN, det här med utsläppsrätter förvirrar mig. Enligt Johan Stael von Holstein har bara de som har råd att betala utsläppsrätter rätt att resa runt i världen. Det är ju bara så att flyger du sitter du på ett plan som släpper ut en massa skit, vare sig du betalat utsläppsrätter eller inte. Så vill man verkligen ta sitt miljöansvar så ska man ju inte flyga över huvud taget tycker jag. Att liksom "köpa sig fri" tycker jag känns lite dubbelmoraliskt faktiskt.

Maria sa...

Fideli: Du har så rätt.. vi ligger pyrt till mao.

Maria sa...

Eftersom vi rest 2ggr till Thailand under 2006 menar jag... vi har definitivt inte betalat biljetternas rätta pris- på miljöns bekostnad.