måndag, mars 26, 2007

Har ni det bra?

Helgen har varit härglig med sol och värme. Vi har fått vara ute och umgåtts med familj och vänner och ätit våfflor förstås (eller pannkaka eftersom jag gjorde smeten för lös...)

Nu läser man på blogg efter blogg om växthuser och frösådder och jag känner bara at jag inte vet var jag ska börja... kanske med att plantera om mina stackars pelargoner som står i bodan och ser eländiga ut.
Det här med trädgård är lite si och så för mig. Jag trodde jag var ett trädgårdsfreak men nu börjar jag inse att jag nog inte är det. Jag vill ha fint och drömmer om trädgårdar som jag ser i tidningar och på tvs alla trädgårdsprogram men jag vill inte göra jobbet.... så jag fortsätter min satsning på en latmansträdgård.


I fjol satte vi upp tre humlestörar och dem älskar jag. Jag hoppas de blir frodiga iår.



Vi har en rabatt i skuggan mot skogen där jag främst har fleråriga men även slänger ut endel ettåringar som blir över. Jag tycker mycket om detta hörn.




I växthuset odlar vi tomater, gurka, melon, paprika, physalis mm på sommaren. Men jag tycker bäst om att på våren få ta ut de små blomplantorna på våren och pyssla om dem där tills de ska planteras ut. Tomatskörden blir inte så bra och det tror jag beror på för små kärl och för lite vatten. Även om jag vattnar morgon och kväll när det är som varmast så blir det för lite.... så där vet jag inte hur vi ska göra inför framtiden... bygga bänkar... större kärl.... vi får se...

2 kommentarer:

Fia sa...

Åh, vilka härliga trädgårdsbilder! Snyggt med humlestörar. Jag älskar humle. Det är ju en suverän klätterväxt för oss norrlänningar. Håller med dig om att det är kul med trädgård men jobbigt att göra jobbet. Jag brukar vara väldigt ivrig i början av sommaren och less i slutet, så det är tur att det inte är sommar jämt ändå.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Man kan ju hålla det på en lagom nivå! Härligt somriga bilder!