torsdag, juli 12, 2007

Ang tvättmedel etc

Fick en trevlig kommentar på inlägget om tvättmedel:

Hej Maria, halkade in här av en händelse och jag kan bara meddela dig att du inte är någon miljöbov.Även om du använt bastvätt med fosfat så har detta faktiskt en högre miljostatus än de flesta andra förpackningar på marknaden. Ocean har ju även numera alternativutan fosfat och värdens enda klimatneutrala tvättmedel. Sen får Snf säga vad dom vill.Till skillnad mot Grumme tvättar det iallafall rent.Fundera kanske däremot vad den nyinköpta båten har för påverkan på den marina biotopen.

Trevlig sommar/Ingemar

Det var ju superbra att jag trots fosfaterna valt ett bra tvättmedel- jag har inte bra koll men det han skrev lät ju som en tröst.
Men det där med båten måste jag få kommentera... självklart kan jag inte försvara ett köp av en så miljöovänlig sak som en båt, men samtidigt så känner jag att det är viktigt att miljöfrågan inte blir ett slags "blamegame". Man måste göra så bra som man kan..för annars kan vi tex inte bo kvar där vi bor- vi är redan stora miljöbovar med tanke på hur många mil vi kör bil per år för att ta oss till jobbet och för att hälsa på vänner och släktingar etc. Ska vi bo miljöanpassat så blir det väl i en lägenhet istan så vi kan åka kollektivt etc. Men jag är inte villig att göra den miljöanpassningen just nu. Så vi försöker göra det bästa vi kan i vår familj.

Det som jag tycker är viktigt är att alla gör sin del och lägger bort ursäkter som att det inte spelar nån roll att jag sopsorterar gemet i tepåsen för USA släpper ut si och så och vill inte skriva på Kyoto avtalet etc. Det handlar inte om det- det handlar om att du och jag gör vårt bästa och tar ansvar för miljön efter vår förmåga. Om det inte räcker så tror jag att det blir upp till våra förtroendevalda att ta ställning till om vi kan bo kvar här i glesbygden och ha båt eller inte eller införa ransonering på koldioxidutsläpp.
Kom gärna med kommentarer för jag är som sagt INTE uppdaterad.

Inga kommentarer: