tisdag, januari 02, 2007

Nytt år och nya tag

Kör nya tag med LCHF from idag. Känns skönt och kroppen har inte alls haft sug efter kolhydrater som jag befarade. Idag har jag ätit:

Frukost: Kokt ägg mosat med smör
3 skivor salami, kaffe med grädde
Mellis: Kaffe med grädde
Lunch: Kycklingfilé stekt i smör med bearnaisesås
Middag: Buffalo wings med dressing, ost- och gurkstavar
Kvällsmys: Kaffe med grädde och en bit mörk choklad 70%

Inte alls dumt. Nu har jag bestämt mig - men jag vet att det kommer dagar då jag saknar mina ostmackor på morgonen och då jag ska bjuda på fika till gäster och inte får ta själv.... Då gäller det att vara stenhård!

Annars har jag mest suttit med näsan i skolböckerna idag. Nu kopplar jag av med Ugly Betty och Livräddarna innan sänggående. (Resten av familjen sover- ja även min man ;-o Shhhh

Jag har även tänkt lite extra på miljön idag genom att släcka alla onödiga lampor och inte ha på sandby på alla apparater... men det är svårt- jag är ju tex uppkoppad hela dagarna och har svårt att stänga av datorn när jag går hemma. Hur ska jag kunna bryta dessa mönster?
Sen är kanske LCHF kosten inte förenlig med miljötänkandet eftersom det krävs mer energi att producera kött och fisk än grönsaker, spannmål och frukt. Dessutom har man ju hört vad kossornas utsläpp av metangaser gör för växthuseffekten.... så hur ska jag göra då?

Men en positiv sak ur miljösynpunkt av att äta bara protein och fett borde vara att man själv producerar väldigt lite "avfall" numera. Det är väl av godo kanske?!

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

En del mål krockar, det får man ju inse. Men kanske du kan tänka på att köpa svenskt kött.

Jag hoppas i alla fall den här vändan med LCHF kommer att gå susen. Hann du gå upp nåt sedan du slutade? Själv så har jag haft en riktig usel kosthållning efter jul. Inga rutiner och mest bara plockmat, inte många riktiga måltider. Och en massa sött och alldeles för lite fett. Lycka till!

Anonym sa...

Jag tror jag hann gå upp nått kilo eftersom jag fuskat sen vi var till thailand också... jag får ta det eftersom denna livsstil är livslång...Svenskt kött ska jag försöka välja i fortsättningen.