måndag, januari 01, 2007

Update: Nyårslöftet

När jag tänker efter så finns det en viktig sak att börja fundera på för oss alla fast det egentligen är för sent (enligt vissa) och det är klimatförändringarna. Jag är inte alls insatt i detta men ska under kommande år försöka bli det och jag vill därför uppmana alla som läser att också göra detsamma.
Vet man inte hur man ska börja så går det att ta hjälp av Naturvårdsverkets hemsida med råd om vad man själv kan göra i hemmet, i butiken och på resan för att minska utvecklingen av växthuseffekten.
Jag har ikväll kikat på Svt:s program Planeten som jag missade pga Thailandsresan och via den hemsidan hittat flera intressanta artiklar och länkar. Det är en skrämmande verklighet vi står inför och mitt sökande av information gäller främst vad jag kan göra här och nu för att bidra.

4 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Allvarligt, gissa om jag har dåligt samvete som kör bil så ofta. Nu kör jag iaf en som inte drar så mycket som förra, men det gör att jag kör mycket oftare. K har en plan på att etanolkonvertera bilen som drar så mycket... Annars byter vi till pelletsuppvärmning nu, från el och olja (fast oljetanken har varit tom så vi har kört el sen vi flyttade in). Gräsklipparen är bensindriven, det var ju dumt att inte fixa en miljövänligare... Vad kan man göra mer? Handla mer sånt som är producerat lokalt och inte färdats så långt. Kompostera (men har inte monterat varmkomposten än så jag komposterar bara det vegetabiliska). Fler förslag?

Anonym sa...

Hm... jag kom inte på så många fler än du sagt... men handla kravmärkt, lokalproducerat eller så nära det går iaf (bättre för hälsan också), använda lågenergilampor, uppladdningsbara batterier, ekologiskt odlade grönsaker, kravmärkt fisk, skippa sköljmedel, sluta ha apparater i standbyläge.. ja det var några grejor jag kom på när jag surfade runt på olika sidor som handlar om ämnet.

Hannele på Hisingen sa...

Planeten är ett tufft program.
Maken cyklar till jobbet..

Ann-Christin sa...

Hamnade på din blogg av en slump. Tack för tipset om Naturvårdsverkets hemsida, den skall jag länka till på min blogg också.